Visual behorende bij mijn meest succesvolle LinkedIn post ever:

Hoe krijg je 100.000+ impressies en 500+ reacties op LinkedIn?
In 2023 plaatste ik een LinkedIn bericht die 2,5 jaar later nog steeds wordt bekeken. Inmiddels heeft de post 109.900 impressies, 478 likes, 77 comments en 4 reshares! Waarom is juist dit bericht zo succesvol? Ik denk omdat het bericht het volgende bevatte:
- verrassend nieuw inzicht
- aantrekkelijke visual die bij iedereen herkenning oproept
- emotie door gebruik van kleuren en merken
- uitnodiging om te reageren
De post bevatte een externe link. Dit drukt doorgaans het aantal impressies. Waarom denk jij dat dit bericht zo succesvol was? En wat leer jij van de post om je eigen post succesvoller te maken?
Lees hier de originele LinkedIn post (april 2023):
Onlangs werd me de vraag gesteld wat ik van een nieuwe huisstijl vond: die vond ik niet in lijn met wat het merk wilde uitstralen. Om met een onderbouwde reactie te komen dook ik in de wereld van de kleursymboliek. En wat blijkt? De sterkste merken hebben precies de juiste kleur! Toeval of niet?
Betekenis van kleuren verschilt
Kleurassociaties kunnen per cultuur en zelfs per land verschillen. Zo heeft oranje in Nederland iets koninklijks, in Noord-Ierland iets Protestants, staat het in Japan en China voor geluk en in het Midden-Oosten voor gevaar. In zijn algemeenheid staat oranje in het Westen voor plezier en low-budget. Online zijn veel verklaringen voor verschillende kleuren te vinden. Ik vatte ze samen in het plaatje.
Opvallende kleurcombinaties
het is opvallend dat veel sterke merken één kleur hebben (zie diagonaal, van linksboven naar rechtsonder): is er één letter sterker dan de gele M? En het KLM-blauw is bijna een merk in zichzelf. Wat ook opvalt: de afgelopen jaren brachten veel merken het aantal kleuren in hun logo terug. Zo verdween het blauwe accent bij Burger King. En het roodgroengele Knorr is nu vrijwel helemaal groen. Ik denk niet dat de hamburgerketen nu wil zeggen dat het eten minder veilig is, of dat Knorr minder gepassioneerd is: ze brengen focus aan in de merkassociatie. Ze beperken zich tot de belangrijkste kleuren om de (onbewuste) merkboodschap eenvoudiger te maken. Zodat deze beter blijft hangen bij de consument. Begrijpelijk.
Merken verkleuren
Voor het plaatje gebruikte ik de meest recente merklogo’s (geef het aan als je een verouderde versie ziet!). Wat me opviel: sommige logo’s zijn verkleurd in de afgelopen jaren! Het oranjeblauwe Firefox is nu oranjepaars. Ook is de zwarte rand van BMW grijs geworden. Terwijl het grijsblauw Volvo nu volledig eendimensionaal zwart is, net als Audi en Landrover. Om het plaatje kleurrijk te houden heb ik de nieuwe logo’s van deze automerken niet afgebeeld. En de zwart/zwarte positie is reeds vergeven aan het superkrachtige Adidas.
Zie ik merken over het hoofd?
In het plaatje staan vraagtekens bij kleurcombi’s waarvan ik geen (inter)nationale merken ken: ken jij nog een vitaal luxe merk (groen/paars)? Er is al wel een prachtig luxe merk voor vitale mensen (het paarsgroene Wimbledon)! Of ken jij andere missende (of betere) voorbeelden? Laat het me weten, dan gebruik ik die binnenkort in mijn blog op vanbredazeist.nl*!
* inmiddels zijn deze vraagtekens ingevuld!
Reactie plaatsen
Reacties