
Moet ik van baan veranderen? Ga ik voor klant A of klant B? Welke opdracht kies ik? Iedereen staat wel eens voor zo’n lastige keuze. Graag deel ik een model dat mij -en anderen- al vaak heeft geholpen bij het maken van de juiste keuze.
Bij het 3-L model gaat het erom dat je de oppervlakte van de driehoek Leuk-Leerzaam-Lucratief maximaliseert. Als iets veel leerzamer of leuker is dan het alternatief mag het dus minder opbrengen. Maar de score op een L mag nooit negatief of nul zijn.
Achtergrond: als een bedrijfsstrategie of loopbaanplan onvoldoende richting geeft komt een keuze soms neer op gevoel, intuïtie. Om deze gevoelskeuze te structureren ontwikkelde ik (25 jaar geleden!) het 3-L model. Bij een klein adviesbureau pasten we het toe op momenten dat we meer klantvragen dan tijd hadden. Sindsdien ben ik het altijd blijven gebruiken. Ook bij loopbaankeuzes. Van mezelf en bij advies aan anderen. En met succes!
Leiderschap dat inspireert is leerzaam (of leuk). Liefde voor het werk of lol tijdens het werk maken het leuk. Loonsverhogingen maken het lucratief. Misschien mis je toch nog een L?
Reactie plaatsen
Reacties