Drie tips voor een efficiënter marketingbudget

Gepubliceerd op 1 oktober 2021 om 15:43

Oktober is bij veel organisaties de maand waarin het marketingbudget voor volgend jaar wordt opgesteld. Voor wie meer uit het marketingbudget wil halen deel ik graag de drie volgende tips:

  1. Budgeteer naar klantfase

De lay-out van een marketingbudget is doorgaans opgezet door planning & control. En vaak heeft het dezelfde indeling naar activiteit (offline, online, pr, events, etc.). Dat dit al jaren zo werkt wil niet zeggen dat het de slimste manier is. Door de volgende aanpak bereikte ik meer met mijn marketingbudget:

Bepaal je prioriteiten: zit de bottleneck in bekendheid, conversie of loyaliteit? Herschik je oorspronkelijke budget naar deze drie klantfases en ga schuiven. Maak daarna per klantfase een nieuwe verdeling naar activiteit/medium. Probeer rigoureus te zijn: laat je budget niet versplinteren en focus je op de activiteiten waarvan je verwacht dat die het beste past bij je prioriteiten. Het resultaat: een veel resultaatgerichter budget. Overtuig jezelf door het gewoon eens te proberen!

 

  1. Investeer in betere klantervaringen

In de praktijk zijn veel loyaliteitsprogramma’s niet zo succesvol. Stel, je wil je loyaliteit verhogen van 20% naar 25%. Om die extra 5% binnen te halen, zal je ook die 20% moeten laten meeprofiteren. Een spaarprogramma van € 5 per loyale klant is dus eigenlijk een spaarprogramma van € 25 per extra klant. En stop je met het programma, zal ook de loyaliteit weer teruglopen. Investeer daarom structureel in het verbeteren van je NPS, een hogere NPS leidt immers ook tot hogere loyaliteit. Tegelijk maakt het je werk een stuk leuker: meer fans, minder klachten, minder complexe programma’s. Reserveer daarom budget voor NPS-verbeterinitiatieven en structurele monitoring. Desnoods ten koste van een bestaand loyaliteitsprogramma!

 

  1. Zorg voor additionele marketinginkomsten

Natuurlijk is alle marketing erop gericht om uiteindelijk bepaalde opbrengsten te genereren. Maar er zijn manieren om wel heel direct “marketingopbrengsten” te genereren: door andere partijen gebruik te laten van jouw marketing exposure. Door deze partijen via joint promotions of barter-deals mee te laten betalen voor de exposure kun je je zichtbaarheid vergroten met hetzelfde netto budget. Welke marketingbudget-boosters zet jij volgend jaar in?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.