Ineens zag ik ‘m. Vorige week tijdens mijn vakantie: één allesomvattende formule die helpt om verschillende marketingproposities met elkaar te vergelijken!
Al meer dan 20 jaar houd ik me bezig met de vraag wat mensen of organisaties voor een product of dienst over hebben. En waarom zijn ze bereid om voor het ene product flink hun portemonnee te trekken, terwijl ze een ander product links laten liggen? Het antwoord is complex, maar laat zich nu vangen in één simpele formule!
De formule P=Q*T impliceert dat de waardeperceptie (P) hoger is als de kwaliteitsperceptie (Q) is en/of de tijdswaardering (T) hoger is. Bij een hogere waardeperceptie is de productvoorkeur hoger, of is een hogere prijs gerechtvaardigd.
De Q wordt met name bepaald door de quality-of-life. Hierin zitten zaken als comfort, gemak, geluk en -indirect- merkbeleving. Immers: het ene merk maakt je gelukkiger dan een ander. Hanteer een brede definitie van kwaliteit, neem zaken als service en communicatie mee. De Q omvat ook “quantity”. De Q wordt bijvoorbeeld hoger als iets erg exclusief is of veel natuurlijke ingrediënten bevat. Ik daag je uit andere Q’s te vinden!
De T wordt hoger naarmate de tijd beter wortd besteed. Een lange levertijd verlaagt de T, een extra lange vakantie verhoogt de T. Ook is de T hoger als de levensduur van een product langer is, of de lengte van een concert. In essentie zijn mensen bereid te betalen voor “time savers” en “time killers”. In welke categorie valt jouw product?
Je kunt een verschillende betekenis geven aan de P, Q of T. Daarom klopt de formule altijd! Althans, het is mij nog niet gelukt om een product of dienst te bedenken waarvoor de formule niet opgaat. Gaat de formule op voor jouw product of dienst?
Reactie plaatsen
Reacties