Black Friday grootste stijger in Top 10 Inhaakdagen

Gepubliceerd op 23 november 2021 om 21:27

Op 26 november 2021 is het weer zo ver: Black Friday. Het lijkt een steeds populairdere “inhaakdag” onder marketeers: mijn inbox loopt over van de speciale aanbiedingen. En je kan de radio niet aanzetten zonder een Black Friday commercial te horen. Voor mij reden om te onderzoeken of er ook daadwerkelijk specifiek naar Black Friday aanbiedingen wordt gezocht. En zijn er trends zichtbaar bij andere inhaakdagen?

 

Meer Korting, minder Koning

Het aantal Google-zoekopdrachten met “Black Friday” geeft een goede indicatie van de ontwikkeling van het fenomeen. Je krijgt een nog beter beeld door deze te vergelijken met zoekopdrachten gerelateerd aan andere koopfestijnen. Ik bekeek de longlist van alle niet-religieuze inhaakdagen en maakte met behulp van Google Trends een Top 10 (zie tabel) over de afgelopen vijf jaar. Wat blijkt: Sinterklaas is als zoekterm het populairst en heeft een stabiele nummer 1 positie. Black Friday heeft echter Koningsdag van de tweede plaats gestoten. Is er tegenwoordig meer interesse in een kortingsfestijn dan in het koningshuis? Als Oranjefan hou ik het erop dat Koningsdag-koopjes gewoon meer op straat dan op Internet worden gezocht…

Tabel: index totaal zoekvolume inhaakdagen 2016-2021 (bron: Google Trends met extrapolatie voor december 2021)

 

Duidelijk COVID-effect

In het afgelopen jaar werd het consumentengedrag sterk beïnvloed door COVID: Halloween was door alle beperkingen vorig jaar een stuk minder populair, terwijl er op Vader- en Moederdag juist extra werd uitgepakt. Opvallend: tot de COVID-uitbraak vertoonde Moederdag een stijgende trend, Vaderdag een dalende (helaas). Dit jaar werd er ten opzichte van 2016 zo’n 33% meer gezocht op Halloween. Maar het is de vraag of deze stijging zich in dit tempo voortzet: tot COVID was het zoekvolume op Halloween stabiel.

 

Inhaakkansen

Marketingcontent en marketingacties worden sneller opgepikt als deze relevant, actueel en opvallend zijn. Als marketeer kun je hierbij dankbaar gebruik maken van een inhaakdag. Op Frankwatching.nl kun je een inhaakkalender vinden, zie https://www.frankwatching.com/archive/2021/11/05/inhaakkalender-2022-contentplanning/. Ik heb nu de zoektrends van de 10 belangrijkste (van de 600!) dagen voor je in kaart gebracht. Tip: aankomend jaar vallen Geen Sokken Dag en Moederdag samen op 8 mei, concentreer je op de laatste.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.